Gears of War 2 - Fan va bra!

Vid spänningen-ride nivå, Gears 2 är en av de mest tillfredsställande spel av året. Men detta Uppföljaren till en av de mest populära titlarna 2006 lider genom att ta sig alltför allvarligt. Med sin oavsiktligt mjäkig historia - det finns ingen blinkning här - och sophomoric dialog, Epic Games, utvecklare av serien, är helt klart att försöka blanda några känslomässiga djup i franchisen etablerade recept av explosioner och hett bly. Det fungerar inte.

Till skillnad från ett survival horror spel, där isolering och rädsla leverera adrenalin, ett futuristiskt bekämpa spel som Gears 2 är tänkt att ge en känsla av grupp kamratskap du oundvikligen anges att rädda mänskligheten från mutant / främmande hot. En av de bästa delarna av Gears 2 är möjligheten att spela samarbete med vänner online. Mensom för skript virtuella kompisar skrivit till ungefär 10 timmar, single-player-läge, ingen blir utanför svansa-värd.

Naturligtvis finns det en stoisk - inte kalla honom trä - soldat som söker efter sin förlorade kärlek. Naturligtvis finns det råa rekrytera (sk Rook!) Som måste offras. Naturligtvis den svarta killen som kallas Cole Train är en Sass-slinging stud, en före detta idrottsman med en hel del "inställning, men utan djup. Alla de gamla krig filmen klichéer är trotted i sådana osammanhängande sätt att en spelare har att undra om formgivarna själva kände sig begränsas av de stereotyper och formler för att de valt att anamma.

Men det magiska i Gears 2 är att även de mest barnsliga characterizations kan inte förringa intensitet spelets kinetisk åtgärder. När du blåser genom atlaskotan av att flamethrower-utöva mutant ett par meter bort, eller ta ut insectile monster med fett blasts hög explosivt kommer du inte bryr dig om DOV tillbaka story eller hur farcically röst båda pendlar mellan monotone och melodram.

Istället kommer du troligtvis att njuta av det enkla nöjet med att döda de andra killarna innan de dödar dig. Den allmänna plotline är bara vad det behöver vara en avlägsen planet i framtiden hotas av en mystisk gissel kallas Locust Horde. I första Gears of War du försökte ta Locust ut för gott, men naturligtvis de överlevt och är nu redo för att förstöra de last bastion för mänskligheten. Spelaren och hans brokig laget måste gå tillbaka och avsluta jobbet. Det är inte svårt att förstå eller komma med.

Vad är tufft att komma med, och det som gör Gears 2 så FULLÄNDAT trevlig popcorn spel är pitch-perfect pacing melded med några av de mest noggrant kalibrerade utmaningar och konsekvent roligt spel design kommer du att stöta på. Visuellt, Gears 2 är imponerande, kanske det mest ser spelet ännu gjorts för Xbox 360 (det enda system som spelet, utgiven av Microsoft, är tillgänglig). Varje nivå - oavsett om det är ett förstörde templet, en underjordisk grotta eller insidan av en enorm masken - förmedlar ett texturerat känsla av äkthet.

Och det nästan självklart att bekämpa mekanik arbete vackert. Efterlevande i Gears universum handlar om att täcka från fientlig eld och sedan lutar sig lägga smärta ner med stora vapen. Om en fiende kommer för nära, du kan mala det i en jävla röra med händig motorsåg kvarstad. Även spelaren och resten av hans landslaget tillbringar större delen av spelet till fots, finns det några påhittiga och spännande sekvenser ombord på olika fordon och fästen.

Tillsammans med Halo franchise, Gears of War-serien är en av de största tält stolpar försenar Xbox 360: s vädjan till de centrala spelare demografiska unga män som gillar vapen och slåss. Även när branschen når ut till nya målgrupper - kvinnor och familjer, till exempel med andra typer av produkter --spel som Gears of War 2 sätta standarden när det gäller en grundläggande åtgärd erfarenhet.

Bara strunta i vad försöker passera här för historia och karaktär. Och snälla, tror inte alltför hårt.


World of Warcraft Bot

Har människor har rätt att fuska?

Mer än 100.000 människor verkar tro det. Det är så många exemplar har sålts av ett datorprogram som kallas Glider, som huvudsakligen spelar spelet World of Warcraft för dig. Medan du sover, äter, går till jobbet, lektioner eller göra vad, Glider styr dina WOW karaktär - dödar monster och kastar besvärjelser, samlar skatter och samlar upp den erfarenhet som krävs för att utveckla och bli mer kraftfull.

Av de mer än 11 miljoner människor som spelar World of Warcraft, mest göra det lagligt, de som faktiskt spelar spelet själva. Hela poängen med ett massivt multiplayer online spel som WOW eller EverQuest är att spelare kan vara stolta över att deras virtuella resultat och förmögenhet återspegla verkliga mänskliga ansträngningar, beslutsamhet, påhittighet och skicklighet. Även om jag inte har spelat WOW regelbundet i mer än ett år har jag fortfarande plågats upp tusentals timmar på att världen sedan 2004. För att få några skrupelfria aktörer använder en "bot" program som Glider gör narr av detta och bidrar till att förstöra den underhållning erfarenhet för mig och alla andra.

Men ska skapa och sälja ett program som Glider vara olagligt?

Det är den fråga som har vindlande väg genom en federal domstol i Arizona sedan 2006, då Blizzard Entertainment, WOW: s skapare, första låst rättsliga horn med Glider författare, en programmerare som heter Michael Donnelly, och Mr Donnelly's comföretag, YMD Industries.

Förra sommaren beslutade domstolen att YMD (som har gjort minst $ 3,5 miljoner i försäljning från Glider sedan 2005) hade olagligen blandat med Blizzard's kundrelationer och är verksamma i olika upphovsrätt kränkningar. Sedan förra veckan, domare David G. Campbell dessutom fast att YMD hade brutit mot Digital Millennium Copyright Act genom att kringgå en anti-bot teknik som utvecklats av Blizzard. Blizzard, sade han, hade rätt till ett föreläggande huvudsak stänga Mr Donnelly ner och stoppa försäljningen av Glider, som kostar $ 25. (WOW sig i allmänhet kostar ca $ 15 i månaden för att spela.)

Låt mig vara trubbig: Jag, liksom de allra flesta spelare, känner starkt att bot program som Glider är motbjudande och personer som använder dem bör förbjudas från spel de bot i. Jag håller helhjärtat med domare Campbell påstående att " allmänhetens intresse maj gilla full och ärlig konkurrens, men YMD slutändan är en exploiter, inte en konkurrent. "

Men jag inser också ett kraftfullt argument på andra sidan, som hävdar att det är farligt och olämpligt att låta ett programvaruföretag att diktera vad andra program kan användas i samband med sina produkter. Glider inte hacka in i Blizzard system eller ändra World of Warcraft: s programkod. Och det faktiskt inte kopiera spel planering eller visuella tillgångar. Det "bara" interagerar med spelet, som en spelare, bara med omänsklig uthållighet och precision.

Vad händer om Microsoft gjort ett avtal med Electronic Arts och sa att du bara kan spela EA spel på datorer med Windows Vista? Frågade Lance C. Venable, Mr Donnellys advokat i Arizona. Vad händer om Ford sade att om du sätter tredjepartsfinansiering Napa auto delar i din bil, du är inte längre tillåtet att ladda programvara som kör din bil tändsystemet?

Eftersom det närmar överklagandet process, det är Mr Venable uppgift att göra det mesta dire hal-pist argument möjligt. Och han verkar förstå varför många spelare kanske ogillar hans klient: "Min klient är ett ganska otrevligt tecken om man tittar på detta fall från mycket smal lins det är en fråga om Blizzard mot en botter. Jag förstår varför folk sympatiserar med Blizzard ståndpunkt. "

För nu Glider fortfarande är till salu, domaren har ännu inte beslutat om att införa förbud i väntan på överklagandet. Det skulle förvåna några människor om att överklaganden fortsätter i minst ett år.

Allt jag vet säkert är att en spelare, jag tror att robotar är så dåligt som ut Hacks eller personer att anställa en "goldfarmer" i Kina för att spela spelet åt dem. Jag har sett bots och Hacks förstöra andra online-spel, i synnerhet en tidigare Blizzard produkten heter Diablo II. Diablo II var ett av världens bästa spel förrän det var överbelastad ungefär fem år sedan av hackare, som olagligen kopierats och distribuerade kopior av ovanliga och dyra objekt ispelet, precis som förfalskare.

Paul Sams, Blizzard's Chief Operating Officer, har all rätt att få på sin höga häst, som han gjorde i en telefonintervju den här veckan. "The Diablo II erfarenhet är därför vi är så benhårt om detta, säger han.

"Vi kommer inte att stå fast vid," fortsatte han, "och låt våra spel förstöras av människor som tar avstånd från det roligt att vi har skapat och som andra har, och vi kommer inte att låta detta ske till vårt kunder igen. Någonsin. "

Denna artikel har ändrats i enlighet med följande korrigering:

Rättelse: 10 februari 2009 På grund av redigering fel, ett videospel kolumn på lördag om en rättslig tvist mellan Blizzard Entertainment, skaparen av World of Warcraft spelet och beslutsfattare i en "bot" program som kallas Glider som spelar spelet automatiskt gav ett ofullständigt citat från en advokat som företräder Glider: s skapare, Michael Donnelly, och misattributed ett uttalande om sin syn på ärendet.

Advokaten, Lance C. Venable, har sagt att han erkände att hans klient är "en ganska otrevligt karaktär." Hela citat från Mr Venable var: "Min klient är ett ganska otrevligt karaktär. Om man tittar på detta fall från mycket smal lins det är en fråga om Blizzard mot en botter, jag förstår varför folk sympatiserar med Blizzard ståndpunkt. "

Även Mr Venable jämfört ärendet till hypotetiska exempel i andra branscher, anser författaren av kolonnen - inte Mr Venable - att så är fallet närmar överklaganden process, "det är hans jobb att göra de dire hal-pist argument möjligt. "

Och en bild bildtext, med hjälp av information från Blizzard, felaktiga namnet på den karaktär från spelet som visades. Det är Lich King - inte Frostmourne, namnet på det svärd han visat redovisade.


Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned

Av de många stora replikerna i den klassiska 1985 film "The Breakfast Club", min favorit har alltid varit att känna lockelse levereras av Judd Nelson karaktär, det brottsligt John Bender: "Att vara dålig känns ganska bra, va?"

Det absolut kan, och det är anledningen till att Grand Theft Auto-serien är så framgångsrik, både kommersiellt och konstnärligt. I sin ambition, fearlessness, stil och produktion kvalitet, det ser ut bortsett från alla andra spel franchise.

Alla typer av spel är om visioner om makt, ofta med våld. Men de flesta titlar är inställd långt från vad de flesta människor skulle anse den verkliga världen: off i yttre rymden, på ett historiskt slagfält i en mytisk mark av drakar och älvor. En avlägsen, fantasifulla rike både ökar en känsla av fantasi och kan formgivare undvika tuffa frågor om socialt ansvar.

De flesta designers rädsla dessa frågor. Rockstar Games, skapare av Grand Theft Auto inte. Företaget verkar inse att det inte nödvändigtvis är oansvarigt att beskriva den verkliga världens ÖM. När allt kommer omkring, amerikanarna älskar gangsters och brottslingar i sina nöjen. Amerikanerna även vilja se skurkarna vinna då och då.

Grand Theft Auto IV och dess historia om Balkan invandrare Niko Bellic var en uppenbarelse förra året. Den här veckan, Rockstar släpper första additional episod om titeln som en $ 19,99 hämta endast tillgänglig för Xbox 360 via Microsofts Xbox Live Internet-tjänst (det är inte tillgänglig i butiker).

Kallas "The Lost och förbannad," de nya episod är inställd på samma mörka, livliga, ofta hilariously sarkastisk version av storstadsområdena New York-området som föreskrivs i bakgrunden, och var den mest övertygande del av det ursprungliga spelet. Även dystopian, denna vision inte är nihilistisk. Precis som originalet, den nya episod förmedlar en humor, kvickhet, intelligens och känsla av kulturell satire att även sophomoric ibland, åtminstone aldrig tar sig själv för allvarligt.

"The Lost och förbannad" lider av några nyfikna och olycklig utformning beslut - spelarna ofta har mindre frihet än i det ursprungliga - som förmodligen snabbt mest för att återgå till det ursprungliga spelet efter att ha avslutat den nya episod främsta historia. Men det är ingen tvekan om att det är det mest helt realiserats, omsorgsfullt producerade och stora nedladdningsbara tillägg på ännu övergått till en konsol spelet. Den som har Grand Theft Auto IV skulle få det.

Ur ett affärsperspektiv, 2009 kan komma att arta sig som det år då nerladdningar bli lönsamma vägen att utveckla och släppa betydande konsoll-spel, i så fall, "The Lost och förbannad" kommer att vara i täten. (Den nya episoden kommer förmodligen att bli tillgängligt för PlayStation 3 och PC när Rockstar exklusiva hantera Microsoft löper ut, Men det är oklart när det kommer att ske.)

I "The Lost och förbannad" spelaren tar rollen som en Johnny Klebitz, Vice President för en New Jersey motorcykel gäng kallas Lost. Johnny har varit igång gänget ända sedan dess ordförande, Billy, gick in i en drog Rehab programmet som en del av grunden handlar. Som episod börjar, Billy lämnar programmet och återvänder till vad han anser vara hans rättmätiga plats i toppen av förpackningen. Naturligtvis, Johnny och Billy har olika idéer om hur ligan ska drivas och hur aggressivt de bör bemöta sina archrivals den Angels of Death.

Det skriver här är så streetwise och Sassy som i den ursprungliga spelet, men det kanske är något oundvikligt att omfattningen av Johnny berättelse känns mycket mindre och mindre episk än Niko resa förra året. I slutändan är detta en berättelse om en liten tid mc-gäng i New Jersey, lite mer.

I Grand Theft Auto IV, kan du flytta in i en takvåning om du gillade. I "The Lost och förbannad," din enda sängar är några KNARRIG madrasser i ett par skitiga, nedgångna byggnader. I Grand Theft Auto IV kan du välja den övergripande känsla av din livsstil (vad du kör, var du bor). I "The Lost och förbannad" finns det inget sätt att ändra den hårda kärnan thrash metal från radion i din äckliga kök.

Det är bra om du gillar hårda kärnan thrash metal. Men en viktig del av Grand Theft Auto erfarenheter har alltid been ge spelarna fria tyglar att utforma sin egen smak och preferenser. Den nya episod blir borta från att en bit.

När det gäller just att köra bil och skjuta, det är betydligt enklare än Grand Theft Auto IV. Det krävs ofta att du kan köra en motorcykel (en annan kontrast till det ursprungliga spelet, där spelarna oftast kan välja från ett utbud av fordon), och cyklar "hanteringen är betydligt mer förlåtande än i det ursprungliga spelet. Så medan "The Lost och förbannad" omfattar cirka en tredjedel så många uppdrag som originalet, det tar betydligt mindre än en tredjedel så lång tid att slutföra. Jag fick hjälp av de viktigaste berättelse i cirka 8,5 timmar (och sedan använt ungefär samma tid att utforska och komplettera frivilligt shootouts och tävlingar).

För $ 19.99, som är ett stort värde. Trots sin tillfällig snubblar, "The Lost och förbannad" sätter en ny standard för vad en nedladdningsbar konsollen add-on kan åstadkomma. Att vara dålig fortfarande känns ganska bra.


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0